Sluiten

OVER VANITY

Ons verhaal

Oprichter Peter Funken (1948) heeft altijd een voorkeur gehad voor kwaliteitsproducten. In 1975 begon hij in Nederland een agentschap voor verschillende high end modemerken, waaronder Max Mara en Karl Lagerfeld. Dat groeide uit tot een bedrijf met een tiental exclusieve Max Mara winkels, verspreid over het hele land. Vanuit zijn voorliefde voor kwalitatieve stoffen en zijn technische productkennis, wilde hij zelf deugdelijke bovenkleding maken. In compagnon Rachel Bruinenberg (1956) vond hij een creatief partner. Samen begonnen zij in 1977 VANITY knitwear.

De eerste collecties in de jaren ’80 stonden bekend om de glans katoenen t-shirts. Langzaam ontwikkelde het merk zich verder tot specialist in knitwear, met de focus op hoge kwaliteit. Niet alleen van de materialen, maar ook van de manier waarop de modellen gemaakt en gepresenteerd werden. Deze duurzame kwaliteitsproducten voor moderne, stijlvolle en elegante vrouwen werden wereldwijd verkocht. In Duitsland, Scandinavië, Zwitserland, Frankrijk en België, van Canada tot Australië.

Frederique Funken (1982) groeide van kleins af aan op in de mode; spelend tussen de voorraden in de magazijnen van haar vader’s winkels. Tijdens haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) liep zij stage bij Diane von Fürstenberg in New York. Daar leerde zij de retail van binnen en van buiten kennen; van de winkelvloer tot stoffenbeurzen, van het doen van acquisitie tot assisteren op de design-afdeling. Sinds 2017 heeft Frederique de leiding over VANITY.

Met een diepgaande kennis van knitwear, de focus op vakmanschap en aandacht voor detail maakt VANITY nu hoogwaardige en draagbare collecties. Modern, stijlvol, van hoge kwaliteit en met een perfecte pasvorm.